Edgar Vossen - Chemo Clean Up

…Daar moet je maar mee leren leven…

Wat heb je nou aan die uitspraak van je arts. Je hebt net een zware chemo behandeling achter de rug, zit met allerlei klachten en ongemakken. Je komt terug voor controle en dan hoor je dit:

Zenuwpijn daar kunnen wij niks aan doen.
Dat wat je binnen een jaar kwijtraakt daar heb je geluk mee,
met de rest moet je leren leven.

Het is wel mogelijk

Een groot deel van de bijwerkingen van chemo kun je wegvegen, die kun je opruimen door je lichaam te helpen met opschonen. Behandeling voor die klachten is dus wel degelijk mogelijk.

Op dit moment (anno 2017) bieden ziekenhuizen in Nederland  geen opvolg traject aan voor chemo en chemo gerelateerde klachten. Met het Chemo Clean Up traject bieden wij die mensen hulp.

In onderstaande video leg ik uit wat neuropathie is en dat het wel degelijk een klacht is die bij veel mensen ontstaat na chemotherapie. Lees je liever? Onder de video staat het artikel.

Neuropathie

Wat de arts zegt baseert hij of zij op praktijkervaringen die ze zien. In 2013-2014 is een aantal wetenschappers samen gaan zitten. Ze hebben onderzoek(1) gedaan naar de frequentie van neuropathie, zenuwpijn aan handen en voeten, bij mensen die chemotherapie krijgen.

In dat onderzoek is gekeken naar een aantal zaken:

  • Hoe vaak komt neuropathie voor?
  • Hoe vaak blijft neuropathie hangen?
  • Wat zijn verergeringsfactoren van neuropathie?

De pijn stopt niet zomaar

De onderzoekers, Seretny en Currie, hebben de onderzoeksresultaten van 4.179 kankerpatiënten bekeken, die chemotherapie hebben gehad.

Edgar Vossen - Chemo Clean Up

Daaruit bleek dan 67% van de mensen die chemotherapie krijgt, die nare tinteling die bij neuropathie past, ontwikkelt.

Bij ongeveer 30% van de mensen is er na een half jaar tot een jaar nog steeds sprake van die tintelingen.

In de praktijk blijkt dat deze neuropathie niet zomaar stopt. Veel patiënten zeggen dat het een pijn is die zelfs verergert naar mate de jaren verstrijken. Patiënten worden minder mobiel, lopen slechter en blijven steeds vaker thuis.

Dit onderzoek geeft aan, dat de chemo door het hele lichaam gaat. De gevoelige zenuwen van handen en voeten hebben daar duidelijk veel last van.

Neuropathie veroorzakers

Vanuit het Chemo Clean Up traject vegen wij die klachten weg als mensen binnen 3 maanden na het stoppen van hun chemo bij ons komen. Alles is afhankelijk van je algemene conditie en de periode sinds je chemotherapie.

Uit dit onderzoek(1) blijkt ook dat de klachten onder enorme groepen mensen voorkomen. In Nederland krijgen per jaar 100.000 mensen de diagnose kanker. Ongeveer de helft daarvan krijgt chemotherapie. Van die 50.000 mensen krijgt meer dan de helft te maken met neuropathie. En een derde van die groep heeft last van klachten op lange termijn en zenuwpijn aan handen en voeten.

Eén van de opvallende punten uit dit onderzoek is dat mensen die roken en verhoogd risico hebben op neuropathische klachten.

In dit onderzoek noemen Seretny en Currie ook de 3 grote neuropathie veroorzakers:

  • Platines
  • Taxanen
  • Talidomiden

Dit zijn grote chemo therapeutica. Als je in Nederland bent behandeld voor hormoongevoelige borstkanker dan heb je Taxol, Paclitaxel, Docetaxel gehad. Dat zijn de namen die worden gebruikt voor de chemo therapeutica.

Als je darmkanker hebt gehad, dan ben je hoogstwaarschijnlijk behandeld met Oxaliplatin. Dat is één van de platines. Ook een bekend middel dat langdurige chemo neuropathieën veroorzaakt.

Hoe langer je wacht hoe erger de klacht

Binnen het Chemo Clean Up traject hebben wij ervaring met het behandelen van neuropathische klachten bij elk van deze drie chemotherpeutica.

Hoe sneller je erbij bent, hoe sneller het effect te behouden is. Het grote voordeel is, eenmaal van de resten van chemo af, komen ze niet meer terug. Een nadeel is, hoe langer de chemo in je lichaam aanwezig blijft, hoe meer dit lijkt te ‘vreten’.

Wij zien bij veel deelnemers waarbij de chemotherapie veel langer is geleden, dat deze een duidelijk grotere immobiliteit ervaren.

Beïnvloedt neuropathie jouw leven? Deel je antwoord hieronder in het commentaarveld.

Heb je vragen neem dan contact op. Vul de vragenlijst in en wij nemen contact met jou op.

 

 

Bron:

(1) Seretny M, Currie GL, Sena ES, Ramnarine S, Grant R, MacLeod MR, Colvin LA, Fallon M. Incidence, prevalence, and predictors of chemotherapy-induced peripheral neuropathy: A systematic review and meta-analysis. Pain. 2014;155(12):2461-70 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304395914004436

 

 

2 gedachtes op “…Daar moet je maar mee leren leven…”

  1. Ik heb sinds 2 november 2017 te horen gekregen dat ik darmkanker/tumor heb. Deze heeft 2 tumoren in de lever, uitzaaiingen in longen lympfen veroorzaakt. Ik heb veel last van de tintelingen in mijn handen en af en toe kramp in mijn kuiten als ik een trap op moet lopen. Ik heb nu 3 maal een chemo kuur gehad en krijg eind januari te horen of het aanslaat. De kuren bestaan uit 2 weken met pillen en de eerste dag van deze 2 weken ook een infuus. Ik heb dus maar 1 week geen chemo. Hoe kan ik iets doen aan de tintelingen in mijn handen?
    Misschien moet ik eerst wachten tot ik weet wat de uitslag is op 30 januari 2018.

    1. Dag Linda,
      wat betreft onze aanpak is belangrijk dat de chemokuren afgerond zijn.
      Ik adviseer u om contact te nemen sowieso na de scan

      Mvg
      Andrea Cusinello
      Support Chemo CleanUp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *